Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.

Akceptuję Więcej informacji

Autor:   

Autor: Jakub Spurek

Zdjęcia: Konrad Smoliński

 

 

 

Headline

Dacia Sandero Stepway aspiruje do miana kolejnego SUV-a na rynku. A że każda szanująca się marka ma w swojej ofercie auta w tym segmencie również francusko-rumuński koncern nie chce pozostać w tyle. Auto ukryte pod logiem Dacii to ekonomiczna odsłona samochodu określanego w branży mianem sportowo-użytkowego. Za niecałe 44 000 zł otrzymujemy całkiem zgrabny samochód z ciekawymi stylizowanymi dodatkami.

Recepta na SUV-a

Jak z samochodu klasy B niewielkim kosztem zrobić SUV-a? Okazuje się, że to wcale nie jest takie trudne. Pierwszy podstawowy zabieg to podwyższenie nadwozia. W katalogu czytamy, że Dacia charakteryzuje się prześwitem na poziomie 168 mm . To o 20 mm więcej niż w bliźniaczym hatchbacku. Na nierówne, dziurawe polne drogi, dla których asfalt to ciągle pieśń przyszłości powinno wystarczyć. I jeśli chodzi o kategorię ,,dodatkowe rozwiązania konstrukcyjne’’ to w zasadzie tyle. Napędu na cztery koła czy niezależnego zawieszenia w Sandero nie doświadczymy.

 

       

 

Gdzie więc szukać pozostałych cech SUV-a w Stepway-u? Oczywiście w stylizacji. Samochód posiada 16 calowe felgi aluminiowe. Na dachu zamontowano dwukolorowe relingi. W Dacii nie brakuje ,,chromowanych elementów wyposażenia’’ W kolorze matowego chromu są więc np. obudowy lusterek wstecznych, progi, listwa nad wlotem powietrza czy końcówka rury wydechowej. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie dodatkowej osłony elementów podwozia (w tym miski olejowej) oraz nadkoli. Reflektory ukryto w czarnych obudowach. Całość dopełniają nalepki Stepway umieszczone na przednich drzwiach.

Ekonomiczne wnętrze

Producentowi przyświeca idea ,,Think big, pay litlle’’. Umówmy się, jak na taką cenę dostajemy całkiem porządne autko. I choć w środku panuje plastik, to jakość wykonania materiałów wyraźnie się poprawiła. Dużą wadą wcześniejszych modeli Dacii było to, że jakość wyposażenia wnętrza znacznie odstawała od konkurencji. Sandero Stepway w zasadzie poza niestosowanym już w nowych samochodach panelem radiowym nie posiada w sobie ,,reliktów przeszłości’’. Atutem modelu jest to, że już w podstawowej wersji otrzymujemy dobrze wyposażone auto. Dopłacić musimy jednie do manualnej klimatyzacji i bardziej nowoczesnego radioodtwarzacza. Dacie charakteryzuje prostota i nawet jeśli komuś przeszkadzają archaiczne przełączniki czy dużawe przyciski elektrycznie sterowanych przednich szyb, radzę przymknąć oko – ten typ tak ma. W Dacii siedzi się dość wysoko, siedzenia są wygodne i nawet przy dłuższej jeździe nie powinniśmy czuć przesadnie dyskomfortu co przez testującego ten samochód zostało w trakcie dokładnie sprawdzone.

 

       

 

Bagażnik naszego francusko-rumuńskiego pojazdu ma pojemność rzędu 320 litrów. Ciut więcej niż zazwyczaj samochody w segmencie B i nie za dużo jak na segment SUV. W zasadzie w sam raz. Zakupy przewieziemy, a i przy wypadzie za miasto nasze bagaże będą miały gdzie się schować. W razie czego tylna kanapa dzielona jest w układzie 1/3 - 2/3, można ją także skryć w podłodze i wtedy będziemy mieli do czynienia z 1200 litrami przestrzeni bagażowej.

 

           

 

W drodze

W trakcie testu mieliśmy do czynienia z samochodem pod maską którego kryła się jednostka wysokoprężna 1,5 dCi z 68 koniami mechanicznymi. Na tylnej szybie widniała natomiast nalepka Dacia Eco2 z zielonym listkiem.

Nawiązanie do zielonego listka jest tu nieprzypadkowe, gdyż samochód charakteryzuje się naprawdę niskim spalaniem. W trakcie naszego testu samochód został sprawdzony zarówno na trasie (odcinki: Warszawa-Lublin, Lublin-Kielce, Kielce-Warszawa) jak i na ulicach w/w miast.

I choć ,,zbiera się’’ dość ,,dostojnie’’ i na trasie nie zawsze udało się od razu wyprzedzić jadący przed nami samochód to szukając czegoś ekonomicznego przymknąłbym na to oko. Kiedy już uda nam się naszą Dacię troszkę ,,rozbujać’’ to z rozpędu wyprzedzimy parę aut. Jeśli w tym stanie natrafimy na przeszkodę spowalniającą nas, manewr trzeba będzie powtórzyć. No cóż w tym stanie komfort jazdy znacznie spada, a kabina mogłaby być lepiej wyciszona.

Jaki jest tego powód? Sandero Stepway rozpędza się od ,,zera’’ do ,,setki’’ w 16,7 sekundy. Prędkość maksymalna diesla nie powala i wynosi równe 150 km/h. Samochód posiada 50 litrowy zbiornik paliwa.

 

           

 

Bezpieczeństwo

To drażliwy temat jeśli chodzi o Dacię, bo chodzi o nie postawiono na minimalizm. W testach Euro NCAP Dacia z podstawową wersją wyposażenia (a więc tą z zaledwie dwiema poduszkami powietrznymi) uzyskała w kategorii bezpieczeństwa dorosłych trzy gwiazdki. Jeśli dokupimy kurtyny boczne wynik Sandero wzrasta o jedną gwiazdkę. W kategorii bezpieczeństwa dzieci nieco lepiej – pewne cztery gwiazdki. Główne uwagi to słabe oznakowanie statusu poduszki powietrznej czy położenia zaczepów systemu ISOFIX.

Za co chwalimy, za co ganimy

Plusy: całkiem niezłe sprężyste podwozie, przyzwoity bagażnik, niskie spalanie i niewiele elektroniki.

Minusy: głośna praca silnika, kiepskie osiągi, oszczędność na bezpieczeństwie, niewiele z SUV-a, w SUV-ie.

Podsumowanie

Samochód roku 2009 w Rumunii. Niedrogi hatchback z podniesionym podwoziem co na dziurawych polskich drogach może się przydać. Póki co nie ma zbyt dużych szans na zawojowanie zachodnich rynków, ale jest ciekawą propozycją dla osób, które cenią sobie prostotę i nie wymagają od samochodu zbyt wiele.

 

 

Dane techniczne Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi
Silnik turbodiesel, R4, 16 zaw.
Typ zasilania paliwem wtrysk bezpośredni
Pojemność 1461 cm³
Moc maksymalna 50 kW (68 KM), 4000 obr/min
Maks. moment obrotowy 160 Nm, 1700 obr/min
Skrzynia biegów manualna, 5 biegowa
Zbiornik paliwa 50 l
Napęd napędzane koła przednie
Wymiary (dł./szer./wys.) 4024 x 1753 x 1550 mm
Masa własna / ładowność 1141 / 474 kg
Pojemność bagażnika 320 l
Spalanie: miasto/trasa/średnie  6,2 / 4,8 / 5,3
Emisja CO2 140 g/km
Prędkość maksymalna 150 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h 16,7 s
Cena wersji podstawowej 43 600 zł
Cena wersji testowej 44 900

 

 

źródło: auto-strefa.pl
Wszelkie kopiowanie bez zgody zabronione!

Więcej z kategorii Samochody nowe

Drukuj

Email

 

Ceny paliw

Sprawdź ceny paliw w swoim województwie:

mapka

Informacje

fotoradary

video patrole