Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.

Akceptuję Więcej informacji

Autor:   

Tekst: Jakub Spurek

Zdjęcia: Daniel Janczyk

 

 

     

 

MINI COOPER S

 

Mini to klasyka motoryzacji, perła brytyjskiego przemysłu samochodowego, kultowy samochód lat 60tych i 70tych. Jeszcze nie tak dawno wydawało się, że produkcja tego auta stanie na zawsze i nowe egzemplarze nie wyjadą nigdy więcej z linii produkcyjnej (w roku 2000 formalnie z taśmy zjechał ostatni Mini). Po przejęciu przez BMW fabryk w Wielkiej Brytanii pojawił się pomysł „reaktywowania” autka pod nieco zmienioną nazwą: MINI. Nie będziemy tutaj spierać się czy jest to godny, a więc i prawowity następca kultowej marki, bo jest to temat na oddzielny artykuł, a do konsensu w całym tym zamieszaniu nie mogą dojść do zgody nawet zwaśnione stronnictwa miłośników Mini (tym bardziej mi trudno to oceniać). Przejdźmy, więc do meritum i przyjrzyjmy się najnowszej wersji Mini…

 

     

 

Wygląd zewnętrzny

 

Pierwsza moja myśl – ten Mini wcale nie jest taki mini… Jest to samochód mający cechy zarówno małego samochodu miejskiego, jak też dużych pojazdów ze sportowo-luksusowym charakterem. Szczególnie moją uwagę przykuwa przód samochodu. Przypomina on małe dziecko z wielkimi świecącymi oczami. Brakuje mu tylko czapeczki z daszkiem. Lusterka wyglądają jak uszy, co nadaje mu bardziej „dziecięcy” charakter. Przechodząc dalej, harmonijnie zgrana sylwetka. I tu małe zaskoczenie. Odpowiednie zestawienie felg i lakieru wypacza „dziecięcy” charakter samochodu. Dopiero tutaj Mini zaczyna odsłaniać swoje drugie oblicze. Koła wykonane w sportowym stylu, czynią z tego spokojnego dzieciaczka niesfornego urwisa. Oliwy do ognia dolewa zamontowany z tyłu podwójny wydech. Tylna część pojazdu za wyjątkiem wydechu wygląda nieco spokojniej. Najciekawszym elementem całości jest dach. Dostępny jest on w kolorze pojazdu, białym lub przeźroczystym. Możemy również wybrać jeden z wielu dostępnych wzorów (np. szachownicę lub flagi państwowe). Możemy wybrać też różnego rodzaju „upiększacze” , dzięki czemu nasz samochód stanie się niepowtarzalny.

Do wyboru mamy aż 4 wersje nadwoziowe: Mini One, Mini Cooper, Mini Cooper D i Mini Cooper S. Modele Mini Cooper i Mini Cooper S dostępne są również w wersji Cabrio.

 

        

 

Zajrzyjmy do środka…

A w środku, co? W zasadzie można powiedzieć, że nic. I to dosłownie. Na desce rozdzielczej znajdziemy jedynie kierownicę, obrotomierz, prędkościomierz i wskaźniki paliwa. I tu pierwsze zaskoczenie! W miejscu gdzie znajduje się prędkościomierz, umieszczony został obrotomierz! Ten pierwszy powędrował na sam środek pojazdu. Jest to rozwiązanie trochę niewygodne, szczególnie dla osób przyzwyczajonych do standardowego. Owo ustawienie szpeci trochę wygląd pojazdu od środka. Ten wielki zegar na środku kojarzy mi się ze wskaźnikiem ciśnienia wody w rurach…

 

         

 

Dobrze jednak wkomponowano pozostałe podzespoły. Pomimo prostoty, wszystko jest łatwo dostępne i czytelne. Odnosimy wrażenie, że w tym „dziecinnym” samochodzie wszystko jest dziecinnie proste w obsłudze. Całość dopełniają wykonane w sportowym stylu fotele. Podkreślają one drapieżny charakter tego malucha. Zapewniają dobre trzymanie, szczególnie podczas pokonywania szybkich zakrętów i manewrowania..

 

        

 

Silnik:

Mini w zależności od modelu wyposażony jest w różne silniki – 3 benzynowe i diesel. Silniki benzynowe mają moc od 95 w Mini One do 175 w Mini Cooper S oraz 110 w dieslu.

 

         

 

Najmocniejszy silnik oferuje przyspieszenie 7,1 sekundy do setki. Jak na tak małe cacko jest to świetny wynik. W połączeniu ze sportowym charakterem samochodu, czyni z tego spokojnego „dzieciaczka” prawdziwego drogowego łobuza. Ceniący spokojniejszą jazdę docenią oszczędność i ekonomię słabszych silników. Każdy znajdzie coś dla siebie
Bezpieczeństwo:

Wydaje się niepozorny, jednak jest to jeden z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie. W podstawowym wyposażeniu znajdziemy aż 6 poduszek powietrznych: dla kierowcy i pasażera, poduszki boczne oraz kurtyny powietrzne. Mini zdobył maksymalną liczbę gwiazdek w testach zderzeniowych EURO NCAP – 5 gwiazdek.

 

         

 

Podsumowanie:

Mimo całkiem niezłych osiągów i bardzo dobrej sterowności MINI to ani samochód sportowy (zbyt słabe osiągi), ani rodzinny(jako taką wygodę możemy jeszcze czuć przy układzie 2 rodziców plus 1 dziecko). Najważniejszymi atutami tego auta nie są jednak wymienione cechy, lecz jego stylistyka. Ten samochód po prostu przykuwa uwagę innych. Jak mówił o nowym MINI Jeremy Clarkson: „Nawet ci, których nie interesują samochody, nie przechodzą obok niego obojętnie. To tak jakby wegetarianina zainteresowała kanapka z boczkiem. Już sam wygląd i emanująca z niego radość wystarcza, by MINI zjednał sobie wielu przyjaciół”.

 

         

 

Tak, więc MINI to idealny samochód dla osoby, która chce wyróżnić się z miejskiej szarzyzny. Dlatego bardzo często pada wyborem kobiet, a w szczególności tych, które nie mogą pokazać w tym sezonie na zewnątrz bez okularów RAYBANA i kawy ze Starbucks Coffee ;). Żeby całemu opisowi stało się zadość podam tylko, że cena tego auta w salonie zaczyna się od 93 tysięcy… Ewentualny nabywca musi się liczyć, więc z dużym kosztem, ale i dużą frajdą posiadania rzadkiego i kultowego auta, które nie zachwyca osiągami, ani ekonomią. Zachwyca po prostu sobą!

 

 

Dane techniczne Mini Cooper S
Silnik benzynowy
Typ zasilania paliwem bezpośredni
Pojemność 1596 cm³
Moc maksymalna 128 kW (175 KM) przy 5500 obr/min
Maks. moment obrotowy 240 Nm przy 2750 obr/min
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa
Zbiornik paliwa 50 l
Ilość drzwi/miejsc 3/5
Wymiary (dł./szer./wys.) 3714 x 1683 x 1407 mm
Masa własna/ładowność 1205kg / 375kg
Spalanie: miasto/trasa/średnie 7,9 / 5,2 / 6,2
Emisja CO2 149 g/km
Prędkość maksymalna 225 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h 7,1 s
Cena wersji podstawowej 93 500 zł
Cena wersji testowej 105 240 zł

 

 

źródło: auto-strefa.pl
Wszelkie kopiowanie bez zgody zabronione!

Więcej z kategorii Samochody nowe

Drukuj

Email

 

Ceny paliw

Sprawdź ceny paliw w swoim województwie:

mapka

Informacje

fotoradary

video patrole